Verslag zelfbouw expositie

Verslag zelfbouw expositie

 

De laatste afdelingsbijeenkomst van 2018 van de Veron afdeling West-Friesland stond in het teken van zelfbouw en experimenten van de aanwezige leden. De avond werd bezocht door zeventien leden, zes andere leden moesten om allerlei redenen spijtig genoeg afzeggen. Jammer want er zaten wel bouwers tussen.

Zoals gebruikelijk werd ook deze afdelingsavond begonnen met een aantal huishoudelijke zaken.

 

De bouwwerken :

 

OM Eddy Cretier PA0EHC werd in het zonnetje gezet vanwege zijn inspanningen om een oude zendamateur in een verzorgingstehuis nog wat hobbyplezier te bezorgen. De radioamateur waar het om ging, OM Rob Post PD0NXA is op 25 november 2018 helaas overleden. De aanwezigen bedankte Eddy voor zijn inspanningen en het voorbeeld wat hij gaf om ook als radioamateurs naar elkaar om te zien.

 

 

 

Ook OM Paul Beemsterboer PB7WQ werd voor het voetlicht gehaald vanwege zijn inspanningen als QSL-manager. Als dank kreeg hij van de secretaris een cadeaubon aangeboden.

 

 

 

 

OM Remi Boltze PD0RBO heeft samen met zijn vrouw een prachtig school initiatief genomen. Voor de techniek les stelden zij een kerstboompje samen, versierd met LEDjes en voorzien van een besturings IC en batterij. De kinderen moesten, na enige instructie in de klas, de LEDjes op het printje steken en vastsolderen. Een prachtig initiatief om schoolkinderen met techniek in aanraking te brengen. De kinderen waren dolenthousiast, vooral als na het soldeerwerk (met het puntje van je tong uit je mond) de batterij erop ging en de hele zaak werkte.

 

 

De verdere avond werd besteed aan de gebouwde apparatuur. Door de kring rond te gaan en ieder over zijn werk te laten vertellen.

 

  • Jan Hanse, verzamelaar van legerdumpmateriaal had van zijn BC610E, die hij bezit, de spoelen set meegenomen. Het zijn er nogal wat. Voor ieder golflengte een set. Prachtig om te zien. Hij mist er echter nog wel een paar. Hij is echter vol vertrouwen dat hij die nog wel eens vinden zal.
  • Paul Beemsterboer PB7WQ had zijn oude weerfax-set meegebracht. Hij liet hiermee nog eens zien hoe dat vroeger ging. Nu doen we dat middels een Personal Computer. De printer met elektrostatisch papier en de ontwikkel set waren er ook bij. Paul heeft het veel gebruikt tot het moment dat de schotel van de huisbaas van het dak af moest.
  • Remi Boltze PD0RBO showde een voeding voor een Racal portofoon die hij in de bijbehorende batterijbehuizing had gebouwd. Een en ander als vervanging van de NiCad accu’s. Dezelfde voeding gebruikt hij ook voor de door hem geshowde antenne-analyzer, een Oekraïens ontwerp van EU1KY.
  • Frits Brouwer PE1GRJ verhaalde over de moeilijkheden om pluggen voor zijn lineair te pakken te krijgen. Hij vertelde over zijn antennemetingen met behulp van een Smith-kaart en showde een 80 meter antenne. Hij kreeg veel reacties.
  • Johan Bakker PE1DVW heeft geëxperimenteerd met een 80 meter AM-zender met behulp van goedkope schakel fets. Hij showde de experimentele opstelling, een balansschakeling, waarbij hij nogal wat problemen ondervonden heeft met het goed bemeten van de ferriet spoelen, ook moet er nog gewerkt worden aan de frequentiezuiverheid. Verder is Johan doende met de bouw van een 4 meter transceiver. Het ontvanger deel werkt al. Het zenderdeel heeft hij nu onderhanden. Zijn experimenten hadden een leuke discussie tot gevolg.
  • Eddy Cretier, PA0EHC liet onder meer een eigenbouw digitale SWR meter zien waarin een Analoque-Device-chip verwerkt is. Hij is nu doende om extra sensoren te bouwen. Ook hier leverde een en ander een geanimeerde discussie op.

 

Met alles wat we te zien en te horen kregen werd het een goede en leerzame avond.

 

Secretaris, Jan PA0JSX

 

Foto’s : Reg PA1REG

 

Smith Chart PA0QRB

Verslag Smith Charts lezing

Verslag over de Smith Charts lezing door Harold Plooijer, PA0QRB.

 

OM Harold Plooijer, PA0QRB heeft een hele interessante lezing gegeven over Smith Charts. Eerste uitleg ging over de impedantie en berekeningen daarin. Daarna werd er dieper ingegaan op complexe getallen. Rekenregels en Smith Charts volgde mekaar op.

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer